بازاریابی یوتیوب یک استراتژی است که شامل ایجاد ویدیو و آپلود آنها در یوتیوب برای تبلیغ یک نام تجاری یا محصول و قرار گرفتن در معرض دید بیشتر است. این به شرکت ها کمک می کند تا ترافیک را افزایش دهند، پایگاه مشتریان خود را گسترش دهند و به مخاطبان جدید دست یابند.
در این مقاله به این موضوع می پردازیم که چرا یوتیوب یک ابزار بازاریابی موثر است و مزایای آن را بررسی می کنیم. در مرحله بعد، راهنمای گام به گام نحوه ایجاد یک استراتژی بازاریابی YouTube و نکاتی را ارائه خواهیم کرد.
بیشتر بخوانید: طراحی سایت وردپرسی ارزان در اصفهان
چرا یوتیوب یک ابزار بازاریابی موثر است؟
از آنجایی که 22.8 میلیارد بازدید ماهانه یوتیوب، آن را به دومین سایت پربازدید در جهان پس از گوگل تبدیل کرده است، امروزه می تواند مزایای زیادی برای کسب و کارها به ارمغان بیاورد. این پلتفرم فقط یک کانال سرگرم کننده معروف نیست، بلکه یک ابزار بازاریابی قدرتمند است و شرکت ها می توانند کانال های YouTube را برای تبلیغات توسعه دهند. کانالهای YouTube به دریافت بازدیدهای بیشتر از مکانهای جغرافیایی جدید، تبلیغ یک محصول یا شرکت، ایجاد پایگاه مشتری بزرگ و افزایش حجم فروش یک برند کمک میکنند.
یوتیوب همچنین یک پلت فرم آموزشی معروف است. شرکتها میتوانند در معرض دید بیشتری قرار گیرند، که پایگاه مشتریان آنها را گسترش میدهد. با ساختن آموزش های دقیق، پخش جریانی زنده، راهنماها و درس ها، برندها می توانند رتبه بالاتری در گوگل کسب کنند. اجرای تبلیغات دلیل دیگری است که شرکتها از پلتفرم اشتراکگذاری ویدیوی آنلاین استفاده میکنند زیرا به برندها کمک میکند به مخاطبان بیشتری دست یابند و مشتریان جدیدی به دست آورند. علاوه بر این، بسیار ارزان تر از تبلیغات پولی در فیس بوک و اینستاگرام است.
بیشتر بخوانید: درآمد سئو در ایران چقدر است؟(سال 1401)
اکنون که می دانید چرا یوتیوب به عنوان یک ابزار بازاریابی موثر در نظر گرفته می شود، زمان آن رسیده است که مزایای اصلی آن را کشف کنید.
مزایای بازاریابی یوتیوب
این پلتفرم می تواند به عنوان یکی از موثرترین کانال های بازاریابی عمل کند. بهینه سازی کلمات کلیدی در عناوین و ایجاد آموزش ها، تفسیرها، بررسی های محصول، پرسش و پاسخ، و فهرست های ویدئویی به کسب و کارها اجازه می دهد تا در معرض دید بالاتری قرار گیرند و به مخاطبان جدید دست یابند. برندها نمی توانند پیش بینی کنند چه کسی و چه زمانی به ویدیوهای آنها دسترسی خواهد داشت.
اگر محتوا حاوی کلمات کلیدی لازم در عنوان و توضیحات باشد، همه افرادی که به دنبال اطلاعات هستند ممکن است به ویدیوی خاصی برخورد کنند، در کانال بمانند و محصولی را که آن تبلیغ میکند بخرند. علاوه بر این، افزودن واترمارک و لوگوی شرکت به ویدیوها، کسبوکارها را قادر میسازد تا آگاهی از برند را بهبود بخشند .
ویدئوها در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشوند و به شرکتها امکان بازدید بیشتر و فرصتی برای ارائه خدمات خود به مشتریان بالقوه میدهند. پس از کاوش در محتوای شما در YouTube، ممکن است سرنخ ها از وب سایت شما بازدید کنند تا درباره محصولات شما بیشتر بیاموزند. ویدیوهای شما تا زمانی که با دستورالعملها و خطمشیهای آن مطابقت داشته باشند، در پلتفرم اشتراکگذاری ویدیو باقی خواهند ماند.
از آنجایی که YouTube یک شرکت بینالمللی است، به برندهای سراسر جهان برای دستیابی به جغرافیای جدید قدرت میدهد. این پلتفرم به جذب سرنخ از کشورهای مختلف که به یک زبان صحبت می کنند کمک می کند.
مزیت اصلی یوتیوب این است که فرصتی برای تبلیغ مؤثر شرکت شما فراهم می کند. یک کسب و کار می تواند این کار را با ایجاد و ارسال محتوا در کانال خود یا اجرای تبلیغات پیش از پخش در پلتفرم و جلب توجه مخاطبان انجام دهد.
بیشتر بخوانبد: واتساپ مارکتینگ چیست؟
برای دسترسی سریع به بینندگان و به دست آوردن وفاداری آنها به کانال YouTube خود، باید استراتژی خود را توسعه دهید و مراحل زیر به شما در انجام آن کمک می کند.
- یک کانال در یوتیوب ایجاد کنید
- در مورد مخاطب هدف خود تحقیق کنید
- تجزیه و تحلیل رقابتی انجام دهید
- بر اساس الگوریتم یوتیوب فیلم بسازید
- شروع به آپلود محتوا در کانال خود کنید
- تمام اطلاعات لازم را در کانال خود ارائه دهید
- ویدیوهای خود را تبلیغ کنید
- اینفلوئنسر مارکتینگ را در نظر بگیرید
- موفقیت خود را بسنجید
یوتیوب فرصت های بی شماری را برای کسب و کارها فراهم می کند. با استفاده از پایگاه عظیم کاربران، شرکت ها می توانند به طور موثر محصولات خود را تبلیغ کنند. بیایید دریابیم که چگونه یک استراتژی بازاریابی YouTube ایجاد کنیم و آن را برای برند خود پیاده سازی کنیم.
1.یک کانال در یوتیوب ایجاد کنید
برای ایجاد یک کانال، می توانید از حساب Google معمولی خود استفاده کنید. با این حال، شما تنها فردی خواهید بود که می توانید وارد شوید. اگر به حسابی نیاز دارید که به چندین کاربر امکان دسترسی همزمان به آن را بدهد، باید یک حساب تجاری راه اندازی کنید. با کمک آن می توانید چندین کانال را در YouTube راه اندازی کنید.
2.در مورد مخاطب هدف خود تحقیق کنید
قبل از ایجاد ویدیو، باید آمار جمعیتی YouTube خود را تجزیه و تحلیل کنید. مکان، سن و اولویتهای بازدید مخاطبان هدف خود را برای برآورده کردن نیازهای کاربران کاوش کنید. بر اساس خواسته ها و نیازهای مخاطب هدف خود، می توانید محتوای مفیدی ایجاد کنید. همه اطلاعات ضروری را درباره ویدیوهایی که مردم بیشتر دوست دارند تماشا کنند جمع آوری کنید.
اگر از قبل یک حساب تجاری در YouTube دارید، تجزیه و تحلیل آن را بررسی کنید. این به شما بینش بیشتری در مورد ترجیحات مخاطبانتان می دهد. نظرات را تجزیه و تحلیل کنید، سؤال بپرسید یا یک نظرسنجی ایجاد کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد علایق و خواسته های مشترکین خود پیدا کنید.
3.تجزیه و تحلیل رقابتی انجام دهید
یوتیوب یک پلتفرم بزرگ با حساب های تجاری بسیاری در سراسر جهان است و رقابت بالاست. با تجزیه و تحلیل رقبای تجاری خود، زمانی برای تعیین فرصت های کانال خود دارید.
ابتدا 5-3 رقیب موفق خود را شناسایی کنید. برای انجام این کار، می توانید از ابزارهای کلمات کلیدی استفاده کنید تا ببینید کدام برندها بر اساس کلمات کلیدی مرتبط با صنعت شما بالاترین رتبه را دارند.
به معیارها، عناوین، توضیحات و نظرات آنها در زیر ویدیوها توجه کنید تا اطلاعات مفید و الهام بخش بیابید. دوم، شما باید نقاط قوت و ضعف رقبای خود را مشخص کنید و تجزیه و تحلیل آنها به شما کمک می کند.
4.بر اساس الگوریتم یوتیوب فیلم بسازید
یوتیوب الگوریتم رتبه بندی خاص خود را دارد. اگر میخواهید رتبه بالایی کسب کنید، باید تصاویر کوچک قابل تشخیص (عکسهای فوری ویدیوهایتان) ایجاد کنید، عناوین و توضیحات خود را بهینه کنید و از کلمات کلیدی استفاده کنید. این به شما کمک می کند نسبت به کانال ها و ویدیوهای دیگر اولویت داشته باشید و همچنین بازدیدهای بیشتری داشته باشید.
برای نوشتن یک عنوان قوی، کلمات کلیدی مناسب را وارد کنید. YouTube Analytics را باز کنید تا این کلمات و عبارات را پیدا کنید و آنها را به عنوان خود اضافه کنید. در ابتدا حتما از کلمات کلیدی استفاده کنید.
جدای از آن، عنوانی بنویسید که شامل 60 کاراکتر یا کمتر باشد. برای نوشتن خلاصه ای از ویدیوی خود باید از مهم ترین کلمات کلیدی در توضیحات خود استفاده کنید. برای ایجاد انگیزه در کاربران برای انجام اقدام مورد نظر، گزینه های فراخوانی به اقدام را اضافه کنید به شکل کارت، صفحه پایانی، واترمارک یا تبلیغات باپر. در نهایت، مردم را تشویق کنید که لایک کنند، نظر بدهند، مشترک شوند و به اشتراک بگذارند.
5.شروع به آپلود محتوا در کانال خود کنید
برای آپلود به موقع ویدیوهای خود برنامه زمانی ایجاد کنید. به این ترتیب، بینندگان متوجه خواهند شد که ویدیوی جدید چه زمانی منتشر می شود. اطمینان حاصل کنید که روز و ساعت را با بالاترین سطح تعامل و بازدید انتخاب کنید. اگر قبلاً چند ویدیو آپلود کردهاید، میتوانید تجزیه و تحلیل را بررسی کنید تا مناسبترین تاریخ را برای آپلود ویدیوهای جدید تعیین کنید.
6.تمام اطلاعات لازم را در کانال خود ارائه دهید
برای ساده کردن جستجو، باید کانال خود را بهینه کنید. چندین مرحله وجود دارد که باید در نظر بگیرید تا کاربران بتوانند شما را سریعتر پیدا کنند. ابتدا مشخصات خود را تکمیل کنید. حتماً توضیحات کانال را پر کنید، لوگوی خود را آپلود کنید و از هنر کانال استفاده کنید.
علاوه بر این، میتوانید کانالها یا منابع دیگری را که ممکن است برای مشترکین مفید باشد اضافه کنید. در مرحله دوم، مطمئن شوید که کانال شما دارای پیوندهایی به وب سایت و پروفایل های رسانه های اجتماعی شما باشد. سوم، یک تریلر برای کانال YouTube خود ایجاد کنید تا شرکت خود را به بینندگان معرفی کنید و آنها را در مورد محصول خود آموزش دهید. بیانیه برند خود را به اشتراک بگذارید و به کاربران توضیح دهید که چرا باید در کانال شما مشترک شوند.
7.ویدیوهای خود را تبلیغ کنید
اگر عناوین ویدیوهای شما حاوی کلمات کلیدی مرتبط باشد، میتوانند در معرض دید قرار بگیرند. ایجاد حساب کاربری در رسانه های اجتماعی مختلف با ویدیوهای با کیفیت و جالب را در نظر بگیرید. این باعث جلب توجه بیشتر و تشویق تبلیغات دهان به دهان می شود. راههای مؤثر مختلفی برای اطلاعرسانی مشترکین خود در مورد محتوای جدید کانال شما وجود دارد.
8.اینفلوئنسر مارکتینگ را در نظر بگیرید
اینفلوئنسرها تعداد زیادی دنبال کننده دارند که ممکن است به محصول شما علاقه مند باشند. همیشه ایده خوبی است که با اینفلوئنسرهایی که در همان حوزه کار می کنند و آماده تبلیغ شرکت و محصولات شما هستند، تماس بگیرید. شما می توانید به آنها پیشنهاد همکاری بدهید زیرا 49 درصد از مشتریان به توصیه های اینفلوئنسرها اعتماد دارند.
9.موفقیت خود را بسنجید
هنگامی که اولین ویدیوی خود را آپلود کردید، لازم است پیشرفت خود را پیگیری کنید. به این ترتیب، شما از تمجیدها و شکست های خود آگاه خواهید شد. YouTube Analytics این فرآیند را ساده می کند.
برای مشاهده تغییرات در تعداد مشترکین، جمعیت شناسی مخاطبان، منابع ترافیک و گزارش های دستگاه، آن را باز کنید. اطلاعاتی که دریافت می کنید به پیشرفت کانال شما کمک می کند. با دانستن بیشتر در مورد بینندگان خود، می توانید محتوای خود را بهبود بخشیده و نیازهای آنها را برآورده کنید.
3 نکته بازاریابی یوتیوب
راههای زیادی برای بهبود قرار گرفتن در دیده شدن برند و تعامل و تبلیغ کانال شما برای افزایش بیننده وجود دارد. بیایید دریابیم که چگونه آن را انجام دهیم.
1.با عناوین چشم نواز شروع کنید:
هدف اصلی ایجاد یک عنوان جذاب برای جذب مشترکین جدید به کانال شما است. سعی کنید با طوفان فکری، یک عنوان جذاب ایجاد کنید تا کاربران را تشویق به باز کردن و تماشای ویدیوی YouTube خود کنید.
استفاده از عناوین مبتنی بر سوال یا گنجاندن هذل گویی ها برای افزایش تعداد بازدید ایده خوبی است. برخی از افراد برای نزدیکتر شدن به مخاطب هدف خود به لحن گفتاری روی میآورند. همچنین میتوانید از «بهترین…» و «چگونه…» در ابتدای عنوان خود استفاده کنید. با این حال، عناوین ویروسی ایده وحشتناکی هستند زیرا اغلب کاربران را گمراه می کنند.
2. درباره نیازها و خواسته های بینندگان خود تحقیق کنید:
برای دریافت بازدید بیشتر، مطمئن شوید که محتوای شما با نیازهای مخاطبان شما مطابقت دارد. برای تولید ویدیوهای با کیفیت و ارائه راه حل باید بینندگان خود را به خوبی بشناسید. اگر به تازگی کانال خود را راه اندازی کرده اید، به رقبای خود و ویدیوهایی که باعث رضایت مشترکین می شود نگاهی بیندازید. به ویدیوهایی نگاه کنید که بالاترین سطح تعامل، بازدید، لایک و نظر را به دست می آورند. به این ترتیب، میتوانید موضوعات و انواع ویدیوهایی را که مردم دوست دارند تماشا کنند، بیابید.
3.تصاویر کوچک خود را جذاب طراحی کنید
علاوه بر عنوان قاتل، باید یک تصویر کوچک عالی نیز ایجاد کنید تا توجه مشتری را بیشتر جلب کنید. برای جلوگیری از استفاده یوتیوب از اسکرین شات تار به عنوان تصویر کوچک، باید عکس خود را بیابید. برای استفاده حداکثری از آن، مطمئن شوید که عناوینی را درج کنید که ارزش ارتباطی دارند، از یک فونت واضح، یک تصویر اصلی و مرتبط استفاده کنید و یکدست باشند.
در این مقاله سعی کردیم شما را با مفاهیم یوتیوب مارکتیگ آشنا کنیم و در مقالات آینده به صورت تخصصی تر به جزئیات آن خواهیم پرداخت.