متاورس؛ دنیایی که آینده زندگی بشر در آنجا شکل می گیرد

متاورس جهانی است دیجیتال که کاربران در آن به وسیله عینک های واقعیت مجازی و افزوده بصورت مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

فهرست مطلب

در ماه اکتبر سال گذشته و همزمان با تغییر برند کمپانی فیس بوک به Meta، واژه متاورس به ترند شبکه های خبری تبدیل شد؛ بسیاری برای اولین بار واژه Metaverse را از زبان مارک زاکربرگ و در کنفرانس Connect 2021 شنیدند اما جالب است بدانید متاورس یا فرا جهان در حقیقت بسیار پیش تر از سخنرانی Zuckerberg وجود داشته و این کنفرانس تنها دلیلی برای آشنایی سایرین با این جهان مجازی گردید. اما متاورس واقعا چیست؟

در این مقاله به زبانی ساده متاورس را معرفی کرده، تاریخچه این جهان دیجیتالی را بررسی می‌کنیم؛ همچنین درباره پروژه های مرتبط با آن و نحوه سرمایه گذاری در آن ها نیز اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

متاورس (Metaverse) چیست؟

برای درک هرچه بهتر متاورس (Metaverse)، مطلب را با یک مثال شروع می‌کنیم؛ فرض کنید مقابل مانیتور خود نشسته یا گوشی هوشمندتان را در دست گرفته و مشغول گشت و گذار در اینترنت هستید؛ در حقیقت هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد چون شما صرفا در حال تماشای اینترنت هستید!

اما اگر اینترنت به موجودی زنده تبدیل شده یا در قالبی سه بعدی در دسترس قرار گیرد، آیا باز هم تعامل شما با فضای مجازی تنها محدود به تماشای آن خواهد بود؟ احتمالا پاسخ شما منفی است چون ارتباط انسان با موجود زنده یا فضای سه بعدی متفاوت از صرفا تماشای تصویر نمایش داده شده روی مانیتور خواهد بود؛ نام این دنیای سه بعدی مجازی متاورس است.

کاربران در فضای متاورس می‌توانند یکدیگر را ملاقات کنند، باهم گپ بزنند، کار یا بازی کنند، از اقصی نقاط جهان بازدید نمایند، یا حتی باهم به کنسرت بروند!

این کانسپت، ترکیبی از چندین عنصر فناوری، از جمله واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ویدئو است که در آن کاربران در یک جهان دیجیتال زندگی می‌کنند.

حال با توجه به مطالب بیان شده، می‌توانیم سوال “متاورس چیست؟” را اینگونه پاسخ دهیم:

متاورس یا فرا جهان شبکه ای انبوه و مقیاس‌پذیر از جهان های مجازی سه بعدی و در تعامل ارائه شده در زمان واقعی است که به طور همزمان و همیشگی توسط تعداد نامحدودی از کاربران با حس حضور فردی تجربه شود در حالی که داده هایی همچون هویت، تاریخ، حقوق، اشیاء، ارتباطات و پرداخت ها در آن تداوم دارند.

مفهوم متاورس چگونه به وجود آمده است؟

برای بررسی تاریخچه اصطلاح متاورس، می‌توان به سال ۱۹۹۲ بازگشت؛ زمانی که نیل استفنسون (Neal Stephenson) نویسنده مطرح اهل ایالات متحده رمانی علمی تخیلی تحت عنوان Snow Crash نوشت و در آن آواتارهایی واقعی را به تصویر کشید که در ساختمان های سه بعدی شبیه واقعیت و دیگر محیط های مجازی با یکدیگر ملاقات کرده و به گفتگو می‌پردازند.

شایان ذکر است که پیدایش اولیه متاورس به سال ها قبل از معرفی آن توسط نیل استفنسون باز می گردد و از آن زمان تاکنون، روند رو به پیشرفت و سیری تکاملی را طی نموده است.

بیشتر بخوانید: تاریخچه متاورس و سیر تکامل آن از پیدایش تاکنون

از آن زمان، Metaverse تحولات بسیاری را به خود دیده است؛ شکل گیری یک دنیای مجازی آنلاین که واقعیت های افزوده و مجازی (AR و VR)، آواتارهای سه بعدی هولوگرافیک، کنسرت ها، و بسیاری دیگر از رخدادهای دنیای واقعی را در قالب یک جهان مجازی در خود جای داده است. با گسترش متاورس، یک دنیای جایگزین فوق واقعی پیش روی شما قرار می‌گیرد که می‌توانید در آن به مانند زندگی واقعی، همزیستی داشته باشید.

در حال حاضر مفاهیم متاورس در بازی های آنلاینی مثل Roblox، Fortnite و Minecraft وجود دارد و سازندگان این بازی ها به دنبال این هستند که بخشی از تکامل آینده این فرا جهان باشند.

انسان و تجربه متاورس

تصور کنید تولد امسال خود را در کنار نه تنها همکلاسی ها و دوستان قدیمی، بلکه با حضور تمامی دوستان فیس بوک، فالوورهای توئیتر و اینستاگرام و حتی هم بازی های مجازی خود که با آن ها Roblox بازی می‌کنید، بگیرید؛ خالق ۱۶ ساله بازی Roblox Math Obby که نتوانست به دلیل پاندمی کرونا، تولد سال گذشته خود را با حضور فیزیکی دوستانش برگزار کند، تصمیم گرفت مکانی جذاب در متاورس بسازد و در کنار دوستان واقعی و مجازی خود، تولدش را جشن بگیرد!

متاورس عملاً زمانی وجود خواهد داشت که شما بعنوان یک کاربر بتوانید وارد یک فروشگاه مجازی بزرگ پر از دیگر افراد شده، کالای مورد نظر خود را خریداری کنید و بتوانید همان کالا را هر زمان در همان مکان به فروش برسانید. شاید فیلم Ready Player One را که توسط استیون اسپیلبرگ ساخته شده دیده باشید؛ این فیلم می‌تواند تصوری عینی از آن چه در متاورس انتظار شما را می‌کشد، در اختیارتان بگذارد.

واقعیت های افزوده و مجازی

به بیان ساده می‌توان گفت واقعیت افزوده و واقعیت مجازی فناوری‌هایی هستند که می‌توانند محیط واقعی را با یک محیط شبیه سازی شده مجازی جایگزین کرده و تجربه متفاوتی برای کاربران خلق کنند؛ مثلاً به کاربر امکان حضور در مکانی را بدهند که در دنیای واقعی ممکن است هرگز موفق به دیدن آن نشود. اما AR و VR چیست و چه تفاوت هایی با هم دارند؟

AR یا واقعیت افزوده چیست؟

در AR که مخفف عبارت Augmented Reality به معنای واقعیت افزوده است، محیطی مجازی برای همزیستی با محیط واقعی و با هدف اطلاع رسانی و ارائه داده های مرتبط با آن طراحی شده و در دسترس کاربران قرار گرفته است بطوریکه بتوانند بدون نیاز به جستجو به آن ها دسترسی داشته باشند.

برای درک بهتر مطلب، موقعیتی را فرض کنید که یک قطعه صنعتی دچار ایراد شده و شما نیاز به عیب یابی آن دارید؛ در این شرایط واقعیت افزوده می‌تواند از طریق یک اپلیکیشن نصب شده روی گوشی که به سمت آن قطعه هدف گرفته شده است، اطلاعات جامعی از ایراد موجود در اختیار شما بگذارد.

VR یا واقعیت مجازی چیست؟

در VR که مخفف عبارت Virtual Reality به معنای واقعیت مجازی است، یک محیط مجازی بطور کاملا فراگیر جایگزین محیط واقعی می‌شود. VR شامل یک شبیه سازی محیطی کامل است که دنیای کاربر را با یک دنیای کاملا مجازی جایگزین می‌کند. از آنجایی که این محیط های مجازی کاملاً ساختگی هستند، عموما طوری طراحی شده اند که بزرگتر از ابعاد خود در دنیای واقعی باشند. مثلا واقعیت مجازی به کاربر اجازه می‌دهد تا با ورژن کارتونی Mike Tyson قهرمان بوکس جهان، در یک رینگ بوکس مجازی مسابقه بدهد؛ رخدادی که در دنیای واقعی هرگز اتفاق نخواهد افتاد!

تفاوت AR و VR چیست؟

با اینکه هر دو تکنولوژی واقعیت افزوده و مجازی، شبیه سازی محسوب می‌شوند، اما زیرساخت آن ها متفاوت بوده و کاربران متفاوتی را هدف قرار می‌دهند.

در Virtual Reality، کاربر تقریبا همیشه از یک هدست و هدفون که روی چشم وی را نیز می‌گیرد استفاده می‌کند تا دنیای واقعی برای او بطور کامل با دنیای مجازی جایگزین گردد. ایده اصلی VR، حذف جهان واقعی تا حد امکان و جدا کردن کاربر از آن است. درون دنیای واقعیت افزوده، ایجاد هر چیزی که تصور کنید حتی شمشیربازی با قهرمان این رشته، با کد نویسی میسر است. با اینکه VR کاربردهای تجاری و آموزشی متفاوتی نیز دارد، امروزه بیشتر برنامه های واقعیت افزوده حول محور سرگرمی به ویژه بازی ها ساخته شده اند.

در سوی دیگر اما، Augmented Reality دنیای شبیه سازی شده را با دنیای واقعی ادغام می‌کند. در بیشتر اپلیکیشن ها، کاربر برای انجام این کار، متکی به صفحه گوشی هوشمند یا تبلت خود است بطوریکه دوربین گوشی را به سمت نقطه مورد علاقه هدف گرفته و یک ویدیوی زنده از آن صحنه را روی صفحه نمایش خود تولید می‌کند.

با این حال، تکنولوژی AR می‌تواند در حوزه سرگرمی نیز استفاده شود. یکی از نمونه های کلاسیک کاربرد واقعیت افزوده در سرگرمی، بازی موبایل Pokemon Go (https://pokemongolive.com/en) است که در آن بازیکنان سعی می‌کنند موجودات مجازی را هنگام حرکت در دنیای واقعی شکار کنند.

حال که با تکنولوژی های واقعیت افزوده و مجازی بطور کامل آشنا شدید، نوبت به بررسی ارتباط بین این دو فناوری با متاورس رسیده است.

کاربرد AR و VR در متاورس

ایده متاورس ارتباط نزدیکی با فناوری هایی مانند هوش مصنوعی (AI)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) دارد. فناوری واقعیت افزوده به شما امکان می‌دهد اشیاء مجازی را در دنیای فیزیکی واقعی جاسازی کنید. VR در طرف دیگر شامل استفاده از مدل سازی کامپیوتری سه بعدی، برای غوطه ور شدن در یک محیط مجازی سه بعدی است. در حالی که متاورس لزوماً نیازی به پوشیدن هدست واقعیت مجازی یا سایر لوازم جانبی ندارد، کارشناسان مطمئن هستند که فناوری واقعیت مجازی به جزء جدایی ناپذیر اکوسیستم جدید تبدیل خواهد شد.

به عنوان مثال، متاورس فیس بوک از طریق هدست های واقعیت مجازی (Virtual Reality Headset) و عینک های هوشمندی که تکنولوژی واقعیت افزوده دارند از طریق بعضی برنامه های دسکتاپ و موبایل در دسترس هستند.

این شرکت پیش تر اعلام کرده بود که در حال کار روی یک هدست واقعیت مجازی و افزوده ممتاز است که با اسم رمز “Project Cambria” شناخته می‌شود. متا گفت این دستگاه از واقعیت ترکیبی پشتیبانی می‌کند و شامل حسگرهای جدیدی است که به آواتار مجازی اجازه می‌دهد تماس چشمی را حفظ کند و حالات چهره انسان را منعکس کند. فناوری بهبود یافته به آواتارها اجازه می‌دهد تا از زبان بدن استفاده کنند و احساسات انسانی را بهتر منتقل کنند و احساس ارتباط واقعی را در فضای مجازی ایجاد کنند.

طبق آمار Statista، انتظار می‌رود ارزش بازار ترکیبی AR/VR تا سال ۲۰۲۴ به نزدیکی ۳۰۰ میلیارد دلار و طبق پیش‌بینی مورگان استنلی تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

کاربردهای متاورس

با رویکردی که کشورهای پیشرفته و در حال توسعه درباره ارزهای دیجیتال در پیش گرفته اند، پروژه های متاورسی نیز رشد خیره کننده ای را تجربه کرده اند. به واسطه این رشد فزاینده، شرکت های تکنولوژی محور همواره به دنبال راه هایی برای استفاده بهینه از فناوری Metaverse هستند. در همین راستا، تا به امروز کاربردهای فراوانی برای متاورس معرفی شده که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • خدمات پزشکی و درمانی
  • حوزه آموزش و تحصیلات
  • توسعه شهری

هر یک از کاربردهای Metaverse در ادامه بیشتر توضیح داده می شوند.

حوزه سلامت و درمان

تحقیقاتی که در بخش سلامت ملی بریتانیا انجام شده نشان می دهد کارکنانی که با استفاده از تکنولوژی VR یا واقعیت مجازی برای کنترل عفونت های ناشی از COVID-19 آموزش دیده بودند، عملکردی به مراتب بهتر از گروه دیگر داشته و در مواجهه با بیماری، اضطراب به مراتب کمتری داشتند.

حوزه های آموزشی

داده های به دست آمده از تحقیقات میدانی نشان می دهد که یادگیری افراد با استفاده از فناوری واقعیت مجازی و عینک های VR به مراتب بیشتر از حالتی است که بصورت سنتی یا آنلاین آموزش ببینند. ابرشرکت هایی نظیر Walmart و Verizon سرمایه گذاری هنگفتی روی آموزش کاکنان خود با استفاده از هدست های واقعیت مجازی انجام داده اند و بدین ترتیب موفق شده اند زمان لازم برای یادگیری هر فرد را تا چند ساعت کاهش دهند.

برنامه ریزی و توسعه فضای شهری

شهرهای متععدی مشغول ساخت دوقلوهایی مجازی برای خود در متاورس هستند؛ شهروندان در مشابه دیجیتالی شهر محل سکونت خود می توانند تصویری از آینده شهر و رشد جمعیت را در قالب تصاویر سه بعدی تجسم کنند. این مجازی سازی به برنامه ریزی های شهری و مدیریت سیستم های حمل و نقل و انرژی کمک شایانی می کند.

در حال حاضر کشورهایی همچون سنگاپور، کره جنوبی و عربستان سرمایه گذاری های عظیمی در Metaverse انجام داده اند.

بانک جهانی مقاله جالبی در این زمینه منتشر کرده که در صورت تمایل، می توانید آن را مطالعه نمایید. لینک مقاله بانک جهانی

شناخته شده ترین برندهای فعال در حوزه Metaverse

متاورس حاصل به هم پیوستن دنیای فیزیکی و دیجیتالی است. گیمرهای Fortnite و Roblox پیش تر با این ایده آشنا بوده اند و Second Life دهه هاست که یک دنیای آنلاین شبیه متاورس را خلق و مورد استفاده قرار داده است.

در ادامه لیستی از برخی برندهای فعال در حوزه متاورس را آورده ایم؛ همه آن ها به نوعی در تلاشند تا فعالیت خود را در واقعیت ترکیبی (AR/VR) گسترش دهند.

Facebook – Meta

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، بسیاری برای اولین بار واژه متاورس را از زبان مارک زاکربرگ مدیر و مؤسس Facebook در ماه اکتبر سال گذشته و در Connect 2021 همزمان با اعلام تغییر برند این کمپانی به متا شنیدند. در این راستا وی یکی از مأموریت های برند فیس بوک را کمک به افراد برای یافتن جوامع و در نتیجه رشد، اعلام کرد.

در همین کنفرانس بود که فیس بوک از ابزارهای جدیدی که برای ساخت متاورس به مردم کمک می‌کند رونمایی کرده و از سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیون دلاری برای آموزش نسل بعدی خلق کنندگان متاورس خبر داد. یکی از این ابزارها Presence Platform بود که تجربه‌های جدید واقعیت ترکیبی را در هدست‌های واقعیت مجازی Oculus Quest 2 خود امکان‌پذیر می‌سازد.

Disney

در ماه دسامبر، کمپانی دیزنی حق اختراعی را برای یک شبیه‌ ساز دنیای مجازی به ثبت رساند که یکی از پارک‌های ساخته شده توسط شرکت را در قالبی سه بعدی تولید می‌کرد تا کاربران بتوانند بدون نیاز به فناوری های واقعیت مجازی و افزوده، تجربه ای فردی از حرکت در پارک های مجازی سه بعدی به دست آورند.

باب چاپک، مدیر عامل شرکت دیزنی، برنامه این شرکت برای ایجاد متاورس خود را اعلام کرده و معتقد است تلاش های کنونی Disney تنها مقدمه ای است برای اتصال دنیای فیزیکی و مجازی؛ وی اعلام کرد که دیزنی مشتاقانه منتظر ایجاد فرصت هایی برای مصرف کنندگان محصولات این شرکت است تا به وسیله متاورس در هر کجا که هستند، بتوانند هر آن چه دیزنی در محصولات و پلتفرم های خود ارائه می‌دهد، تجربه کنند.

Roblox

این پلتفرم که در سال ۲۰۰۴ تأسیس شده است، تعداد زیادی از بازی های تولید شده توسط کاربران از جمله پیشنهادات آن ها برای نقش آفرینی Bloxburg و Brookhaven را بعنوان جایی که کاربران می‌توانند خانه بسازند، کار کنند و سناریوهای مختلف را اجرا کنند، در خود جای داده است؛

ارزش روبلکس توانست در سال جاری و پس از عرضه عمومی به بیش از ۴۵ میلیارد دلار برسد. دیوید بازوکی بنیانگذار Roblox در روز عرضه اولیه سهام آن از تمام افرادی که به این برند برای یک قدم نزدیک تر شدن به چشم انداز متاورسی آن کمک کردند، تشکر و قدردانی کرد. از آن زمان Roblox توانسته با شرکت Vans سازنده کفش های اسکیت بورد برای ساخت پارکی مجازی برای اسکیت کردن بازیکنان در حالی که لباس های نو برند Vans را به تن دارند، همکاری کند. این برند همچنین با Gucci برای ساخت یک باغ همکاری کرد تا شما بتوانید در آن برای خود مجازیتان لباس و لوازم جانبی رایگان خریداری کنید.

Microsoft

کمپانی بزرگ مایکروسافت در حال حاضر از هولوگرام استفاده می‌کند و در تلاش برای توسعه اپلیکیشن های واقعیت ترکیبی و توسعه یافته (XR) توسط پلتفرم Microsoft Mesh است که دنیای واقعی را با واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ترکیب می‌کند. اخیرا این شرکت از برنامه های خود برای افزودن واقعیت ترکیبی شامل هولوگرام و آواتارهای مجازی به تیم های مایکروسافت در سال ۲۰۲۲، رونمایی کرد.

Microsoft همچنین در حال طراحی فضاهای مجازی متصل سه بعدی قابل کشف در سال آتی برای خرده‌فروشی‌ها و محل‌های کار است. این شرکت در قرارداد دیگری با ارتش ایالات متحده آمریکا در حال همکاری روی ساخت هدست واقعیت افزوده هولولنز ۲ برای سربازان با هدف آموزش، تمرین و مبارزه است. فراتر از تمام این موارد، Xbox Live نیز از قبل میلیون ها کاربر بازی های ویدیویی در سراسر جهان را به یکدیگر متصل می‌کند.

Epic Games

تیم سوئینی، مدیر عامل شرکت بازی سازی Epic که سازنده بازی Fortnite است را به جرأت می‌توان مشتاق ترین حامی متاورس پس از مارک زاکربرگ مدیر و مؤسس فیس بوک دانست. بنیانگذار Epic روند مثبتی را برای این حوزه پیش بینی می‌کند چرا که Fortnite به سرعت در حال تبدیل شدن از یک بازی محبوب چند نفره به یک فضای آنلاین است که افراد در آن معاشرت می‌کنند و موسیقی‌دانان مشهور میزبان کنسرت‌های مجازی هستند.

بازی Fortnite در رقابت با Minecraft شرکت مایکروسافت و نیز شرکت Roblox به دنبال چشم انداز فرا جهانی یک محیط مجازی است تا بتواند به عنوان پلتفرمی برای تعامل ما با اینترنت و سایرین مورد استفاده قرار گیرد و جایگزینی برای مرورگرهای وب و برنامه های موبایل باشد.

برندهای بسیار مطرح دیگری نیز طی چند سال گذشته به حوزه متاورس وارد شده اند و در تلاش هستند تا با گسترش خدمات و محصولات خود در دنیای مجازی، از دیگر رقبا عقب نمانند. برخی از شناخته شده ترین آن ها عبارتند از:

  • Nike
  • Warner Bros. Pictures
  • Coca-Cola – Tafi
  • Louis Vuitton
  • Boeing

اطلاعات موجود در حوزه متاورس گسترده تر از آن است که بتوان آن را در یک مقاله کوتاه جای داد، بنابراین شما را تشویق می‌کنیم که در این باره بیشتر تحقیق کنید. هدف از تمام مطالبی که بیان شد این بود که بتوانیم به نحوی متاورس را با حوزه ارزهای دیجیتال ارتباط دهیم، اما چگونه؟ توسط پروژه های متاورسی و گیمینگ. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا در این مورد بیشتر صحبت کنیم.

سرمایه گذاری در پروژه های متاورس

پیش تر اشاره کردیم که برندهای مطرح دنیا در حال طراحی زیرساخت هایی برای ورود به دنیای مجازی و ارائه خدمات خود در Metaverse هستند؛ در همین راستا، کاربران نیز تمایل دارند راهی برای سرمایه گذاری در حوزه متاورس پیدا کنند تا در حد خود از گسترش این حوزه سود ببرند. روش های متفاوتی برای سرمایه گذاری در پروژه های متاورس وجود دارد که عبارتند از:

  • خرید توکن های متاورسی
  • خرید درون-بازی توکن های غیر قابل معاوضه (NFT)
  • خریداری زمین های مجازی در متاورس

این سه روش را می توان شیوه های مستقیم سرمایه گذاری در Metaverse دانست؛ حال آنکه روش های غیرمستقیم دیگری نیز برای ورود به متاورس وجود دارد؛ از جمله این روش ها می توان به سرمایه گذاری روی محصول یا شرکتی اشاره کرد که در حوزه توسعه فناوری متاورس فعال است. عینک های واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) را می توان از جمله این محصولات دانست.

اگرچه حتی می توان از طریق خرید سهام شرکت های Facebook، Disney و مایکروسافت نیز به نحوی روی متاورس سرمایه گذاری کرد، اما رایج ترین و ساده ترین راه ورود به این تجارت، خرید ارزهای دیجیتال حوزه متاورس است.

بد نیست بدانید ارزهای دیجیتال دارای انواع مختلفی هستند و هر منبع با روشی منحصر به فرد نسبت به معرفی این انواع اقدام نموده است. ما در مقاله ای تحت عنوان “دسته بندی ارزهای دیجیتال“، آن ها را به ۱۳ دسته متفاوت تقسیم کرده و طبقه بندی هایی را نیز بر اساس کاربرد و خدماتی که هر پروژه ارائه می دهد ذکر کرده ایم. متاورس یکی از این دسته های ۱۳ گانه است که بازار رو به رشد و آینده درخشان آن بر هیچ کسی پوشیده نیست.

در حال حاضر، بازی به عنوان یک پلتفرم اجتماعی نزدیک ترین شباهت را به مفاهیم کلی متاورس دارد. فعالیت‌های دیگری مانند کنسرت‌ها و دورهمی ها نیز که سرفصل مکالمات متاورس اخیر را به خود اختصاص داده‌اند، در حال حاضر ویژگی‌های استاندارد بازی‌هایی مانند Roblox و Fortnite هستند.

پروژه‌های متاورس روی شبکه‌های بلاک چین توسط توکن‌های قابل تعویض قدرت می‌گیرند؛ توکن‌هایی که قابل تقسیم هستند و می‌توانند به صورت متقابل مبادله شوند. از این توکن‌ها برای خرید دارایی‌های دیجیتالی مانند زمین مجازی یا لباس‌هایی برای آواتارها استفاده می‌شود. آنها همچنین می‌توانند با سایر ارزهای دیجیتال یا فیات معامله شوند. همچنین برخی پروژه های متاورسی هستند که به صاحبان خود اجازه می‌دهند تا در مورد مسائل داخلی آن پلتفرم متاورس رأی دهند، مانند اینکه پول باید کجا سرمایه گذاری شود یا کدام ویژگی ها باید ابتدا منتشر شوند.

از نظر تئوری، با افزایش ارزش دارایی های دیجیتال، ارزش توکن های مرتبط با آنها نیز افزایش می‌یابد. علاوه بر این، برخی از پلتفرم‌های متاورس مانند Decentraland تمام توکن‌های MANA را که برای خرید دارایی دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته، می‌سوزاند و آنها را برای همیشه از گردش خارج می‌کند که این امر باعث بالا رفتن ارزش توکن های باقیمانده می‌شود.

در ادامه، چند رمز ارز شناخته شده حوزه متاورس را معرفی کرده و بر اساس سقف بازار از زیاد به کم لیست کرده ایم. فقط فراموش نکنید که خرید ارزهای دیجیتال به ذاته ریسک بسیار بالایی دارد و باید با دانش کافی وارد این بازار شوید. برخی از این خطرات عبارتند از:

  • نوسانات بازار: علیرغم پلتفرم هایی مانند بورس که هر سهم تنها می‌تواند در دامنه مشخصی نوسان مثبت یا منفی داشته باشد، ارزهای دیجیتال می‌توانند بدون محدودیت دامنه نوسان، از چند درصد تا چند هزار درصد رشد یا افت قیمتی داشته باشند؛ این نوسان قیمتی شدید در اصطلاح پامپ و دامپ نامیده می‌شود.
  • عدم وجود قوانین مشخص: با توجه به نوپا بودن تکنولوژی رمزارزها، هنوز اکثر کشورها قوانین مشخصی در این باره وضع نکرده اند؛ بنابراین این خطر وجود دارد که دولت کشوری به یکباره معاملات ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده یا خرید و فروش آن را جرم اعلام کند. در این شرایط خطر از دست دادن تمام یا بخشی از سرمایه محتمل است.
  • احتمال بروز خطای انسانی: اشتباهات انسانی امری اجتناب ناپذیر است؛ اما در بازار رمز ارزها خطای انسانی بعضا می‌تواند به از دست دادن سرمایه منجر شود. انتخاب شبکه انتقال اشتباه و فراموش کردن رمزهای عبور از جمله خطاهای انسانی هستند که می‌توانند دارایی دیجیتال شما را تهدید ‌کنند.
  • کلاهبرداری های بازار کریپتو: شاید برای شما پیش آمده باشد که ایمیلی از سوی تراست والت مبنی بر ارسال رمز ۱۲ کلمه ای دریافت کرده باشید و یا اشخاصی در شبکه های اجتماعی به شما پیام داده و پیشنهاد مدیریت سبد دارایی دیجیتالتان را بدهند؛ هیچ یک از این حالت واقعیت نداشته و این ها تنها دو نوع از روش های کلاهبرداری موجود در بازار رمزارزها هستند.

خطر بلوکه و مسدود شدن دارایی: تحریم کاربران ایرانی صرافی های خارجی باعث شده تا ریسک فریز شدن دارایی و مسدود شدن اکانت همواره آن ها را تهدید کند.

مطالعه مقاله راهنمای خرید و فروش ارزهای دیجیتال پیش از هرگونه سرمایه گذاری در بازار کریپتوکارنسی می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند.

اگر احساس می کنید از جنبش متاورس و پروژه های آن عقب افتاده اید، احتمالا در اشتباه هستید چرا که هنوز هم برای پیوستن به این جهان مجازی فرصت دارید. در ادامه تعدادی از پروژه های متاورسی مناسب برای سرمایه گذاری را معرفی می کنیم.

۱۰ پروژه متاورس که باید در سال ۲۰۲۲ زیر نظر داشته باشید عبارتند از:

  • دیسنترالند (Decentraland)
  • اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)
  • سند باکس (Sandbox)
  • گالا (GALA)
  • سنسوریوم گلکسی (Sensorium Galaxy)
  • متا هیرو (Metahero)
  • سومنیوم اسپیس (Somnium Space)
  • استار اطلس (Star Atlas)
  • بلاکتوپیا (Bloktopia)
  • کریپتو وکسل (Cryptvoxles)

مطالعه وایت پیپر، آگاهی از اهداف کوتاه و بلندمدت، بررسی نظر سایر کاربران، و نیز تحلیل دقیق بازار هر یک از ارزهای مرتبط با این پروژه های متاورسی از جمله مواردی هستند که توصیه می شود حتما پیش از هرگونه سرمایه گذاری در این حوزه به آن ها توجه نمایید.

ساده ترین راه دسترسی به متاورس چیست؟

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، سرمایه گذاری روی پروژه های متاورسی و نیز خرید ارزهای دیجیتال حوزه متاورس، یکی از روش های ورود به این جهان مجازی است. اما شاید از خود بپرسید، آیا راه ساده تری برای دسترسی به متاورس وجود دارد؟

پاسخ منفی است؛ در حال حاضر راهی قطعی برای دسترسی به متاورس وجود ندارد؛ اما کارشناسان این حوزه، استفاده از ابزارها و روش هایی نظیر خرید یک Google Cardboard به ارزش ۱۰ دلار، یک هدست Oculus Quest 2 به ارزش ۳۰۰ دلار و اگر بودجه بالاتری دارید، خرید یک عینک واقعیت مجازی Valve Index به ارزش ۹۹۹ دلار را مسیرهای فعلی دسترسی به متاورس می دانند.

فعلا درگاه مشخصی برای ورود به متاورس وجود نداشته و همه پلتفرم ها و ابزارها صرفا روش هایی برای کسب تجربه حضور در این جهان مجازی هستند. در این میان، بازی ها از محبوب ترین روش های دسترسی به متاورس هستند که در ادامه برخی از این پروژه های Metaverse را بیشتر معرفی می کنیم.

دیسنترالند (MANA)

MANA یک توکن ساخته شده بر بستر اتریوم (ERC-20) است که بعنوان یکی از قدیمی‌ترین اکوسیستم‌های آزمایشی بازی، با ترکیب بلاک چین و واقعیت مجازی، به Decentraland قدرت می‌دهد. این بازی در سال ۲۰۱۶ بصورت یک تجربه ۲بعدی ساده شروع شد و از آن زمان به یک دنیای سه بعدی کامل شامل انواع زمین، فعالیت ها و موارد دیگر تبدیل شده است.

پلتفرم دیسنترالند از توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) نیز استفاده می‌کند که می‌توانیم از آن ها برای نشان دادن مالکیت هر چیز غیر قابل معاوضه و منحصر به فردی استفاده کنیم. NFTها آن ها به ما اجازه می‌دهند چیزهایی مانند آثار هنری، کالکشن ها و حتی املاک و مستغلات را مالک شویم.

در بازی Decentraland، ۹۰,۰۰۰ قطعه زمین وجود دارد که هر کدام توسط یک NFT نشان داده شده است. خود را تصور کنید که دارای بیش از ۵۰ هزار NFT ارزان زمین های دیسترالند هستید که این شما را به یکی غول های املاک مجازی تبدیل می‌کند. شما می‌توانید با اضافه کردن فعالیت های سرگرم کننده، مکان های دیدنی، برگزاری کنسرت ها و ساخت رستوران ارزش زمین خود را بالا ببرید.

سلبریتی ها و برندها نیز با این امید که ممکن است روزی فروش آن ها در متاورس بیشتر از دنیای واقعی باشد، مدتی است که شروع به سرمایه گذاری در زمین های متاورس کرده اند.

بازی Decentraland بسیار آسان تر از رقبای خود است بطوریکه می‌توانید آن را در پنجره مرورگر کامپیوتر خانگی خود اجرا کنید؛ همچنین این بازی کاملا رایگان است، اگرچه چیزی که بیشتر از هرچیز کاربران را به سمت این بازی جذب می‌کند، سرمایه گذاری روی آیتم های مجازی یا زمین است.

برای آن که بتوانید در این بازی زمین بخرید یا زمین خود را برای جذب مشتریان بیشتر ارتقا داده و تجربه کاربران را بهبود بخشید، نیاز دارید ابتدا مقداری توکن مانا (MANA) خریداری کنید. پس از خرید MANA، می‌توانید برای NFT مورد نظر خود در بازار Decentraland جستجو کنید.

از جمله ویژگی های بارز Decentraland می‌توان به عدم تمرکز آن اشاره کرد بطوریکه حتی رأی گیری در آن نیز از طریق سازمان غیرمتمرکز خودمختار دیسنترالند (DAO) انجام می‌شود. کسانی می‌توانند در این رأی گیری شرکت کنند که چند توکن MANA یا یک قطعه زمین درون بازی داشته باشند. در حالی که بسیاری از بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین، نوید تمرکز زدایی در آینده را می‌دهند، Decentraland یکی از معدود بازی‌هایی است که به این شعار عمل کرده است. ارزش بازار توکن مانا در زمان نگارش مقاله چیزی حدود ۵.۶ میلیارد دلار است.

اکسی اینفینیتی (AXS)

Axie Infinity یک بازی کارتی است که در آن به بازیکنان اجازه داده می‌شود موجوداتی به نام Axie را پرورش داده، بزرگ کنند، آن ها را به جنگ بفرستند یا معامله کنند؛ این بازی روی شبکه اتریوم و مبتنی بر نوبت است.

از آنجایی که غالب پروژه های متاورس بر بستر اتریوم ساخته شده اند، بد نیست با رمز ارز و شبکه بلاک چین اتریوم بیشتر آشنا شوید.

اکسی اینفینیتی خود را الهام گرفته از بازی های Pokemon و Tamagotchi توصیف می‌کند که از توکن های غیرقابل معاوضه (NFT) برای نمایش موجودات منحصر به فرد، توانایی ها، زمین ها و سایر دارایی های درون بازی استفاده می‌کند.

بازیکنان می‌توانند با انجام این بازی در هر دو حالت Adventure یا Arena، دو نوع توکن تحت عناوین Axie Infinity Shards یا به اختصار AXS و Smooth Love Potion با نام اختصاری SLP را به دست آورند. AXS به عنوان یک توکن حکومتی عمل کرده و به دارندگان اجازه می‌دهد تا در مورد توسعه تجربه بازی در آینده رأی دهند. SLP نیز توکن درون بازی است که برای پرورش Axieها استفاده می‌شود.

برای شروع بازی می‌توانید به وب سایت https://axieinfinity.com مراجعه کرده و شروع به پرورش اکسی های خود کنید؛ برای خرید ارز اکسی (AXS) نیز می‌توانید از طریق صرافی ارز دیجیتال بیت میت اقدام نمایید.

سند باکس (SAND)

Sandbox که با نام اختصاری SAND شناخته می‌شود، یک اکوسیستم بازی مجازی مبتنی بر بلاک چین است. این شبکه بازیکنان را قادر می‌سازد تا دارایی دیجیتالی به نام «زمین» را ایجاد، معامله یا با آن کسب درآمد کنند. این پروژه محبوبیت NFT ها (توکن های غیرقابل معاوضه) را با چشم اندازی قابل برنامه ریزی ترکیب می‌کند تا تجربه بازی همه جانبه تری را برای کاربران ایجاد کند.

صاحبان توکن SAND می‌توانند از آن برای خرید کالاها و خدمات دیجیتال استفاده کنند، به طرح های پیشنهادی در اکوسیستم Sandbox رأی دهند و SAND خود را برای کسب جوایز بیشتر استیک (Stake) کنند.

سندباکس را می‌توان از جنبه های زیادی یک تلاش پیشگام در بازار دانست؛ این پلتفرم با یکی از بزرگترین نابرابری ها در بازی مقابله می‌کند – پول های قفل شده. وقتی که مشغول بازی عناوین متمرکز سنتی هستید، تمام تلاش و سرمایه گذاری شما در آن بازی قفل می‌شود. هنگامی که بازی را کنار می‌گذارید، این سرمایه برای همیشه یا تا زمانی که دوباره به شبکه بپیوندید از بین می‌رود.

انجین کوین (ENJ)

Enjin یک شرکت بازی سازی بلاک چین است. برخلاف Sandbox یا Axie Infinity که تنها یک محصول متاورس را ارائه می‌کنند، Enjin به کاربران خود مجموعه‌ای از تجربه‌های بازی برای کسب درآمد را ارائه می‌دهد. Enjin از این نظر منحصر به فرد است که توکن بومی آن، ENJ، به هر NFT ساخته شده در اکوسیستم آن القا می‌شود و مسلماً برای دارایی های دیجیتال ارزشی معادل ارزش دنیای واقعی به ارمغان می‌آورد.

مراحل خرید رمز ارزهای متاورسی

برای خرید ارزهای حوزه متاورس، نیاز است مراحل زیر را به ترتیب و با دقت فراوان دنبال کنید:

  1. پلتفرم معاملاتی مورد نظر خود را از بین صرافی های داخلی یا خارجی انتخاب کنید: گاهی اوقات ممکن است ارز مورد نظر در هیچ یک از صرافی های داخلی موجود نباشد و به ناچار باید از پلتفرم های خارجی برای خرید آن اقدام کنید. در این شرایط دقت کنید که معامله از طریق صرافی های خارجی ریسک بالایی دارد چرا که در صورت مسدود شدن حساب کاربری، تمام دارایی شما از دسترس خارج می شود.
  2. نسبت به واریز وجه و انتخاب جفت ارز اقدام کنید: در صرافی های داخلی ارز مبنا ریال است و بعنوان مثال برای خرید اکسی اینفینیتی باید از طریق جفت ارز AXS/IRR اقدام کنید. در طرف دیگر و در صرافی های خارجی عموماً از تتر (USDT) بعنوان ارز پایه استفاده می شود و برای خرید مانا در این پلتفرم ها باید از طریق جفت ارز MANA/USDT اقدام نمایید.
  3. در مورد محل نگهداری رمز ارز خریداری شده تصمیم بگیرید: توصیه می شود پس از خرید ارزهای دیجیتال، آن ها را به یک کیف پول معتبر نرم افزار یا سخت افزاری که امکان دسترسی به اطلاعات آن تنها برای خودتان میسر است، انتقال دهید. صرافی های ارز دیجیتال بصورت رایگان یک کیف پول دیجیتالی روی پنل هر کاربر و در اختیار او قرار می دهند اما امنیت دارایی های دیجتال در صورت نگهداری روی کیف پول های شخصی بسیار بالاتر است.

فراموش نکنید که پیش از انجام هرگونه معامله، نسبت به مطالعه و کسب اطلاعات کامل در زمینه ارز دیجیتال و صرافی مورد نظر اقدام کنید.

چه آینده ای در انتظار متاورس است

پیش تر دیدیم که بسیاری از برندهای مطرح جهان به متاورس وارد شده یا برای ورود به آن برنامه ریزی کرده اند تا محصولات و خدمات خود را از طریق دنیای مجازی به کاربران خود در سراسر جهان ارائه کنند. این شرکت ها میلیون ها دلار هزینه می‌کنند تا مصرف‌کنندگان را متقاعد کنند که طلوع دنیای Metaverse در راه است. پیش بینی ها حاکی از این است که بازار جهانی متاورس همچنان به رشد خود ادامه داده و تا سال ۲۰۳۰ ارزشی بیش از ۶۷۰ میلیارد دلار خواهد داشت. بر اساس گزارش ها، عوامل زیر بیشترین رشد درآمدی را برای Metaverse ایجاد خواهند کرد:

  •  تمرکز بیشتر بر تعامل دنیای واقعی و دیجیتال با استفاده از اینترنت.
  • روند رو به رشد محبوبیت فناوری های واقعیت ترکیبی (MR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR). 

اما آیا این امر آغازگر دوران پذیرش انبوه و تعامل دیجیتالی بدون مانع خواهد بود یا متاورس صرفا یک محصول خاص و مختص گیمرها و علاقه مندان به فناوری آینده است؟

تنها چیزی که می‌تواند به این پرسش پاسخ دهد، زمان است.

مطالب مرتبط

ETF اتریوم چیست و تایید آن چه تاثیری بر بازار رمزارزها دارد؟
اخیرا اولین صندوق‌های قابل معامله ارزهای دیجیتال در بورس یا ETF به تصویب سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا...
بررسی قیمت بیت کوین پس از تایید ETF و نظر تحلیلگران در این باره
پس از یک دهه انتظار، جنگ و دعوای حقوقی، سرانجام کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) ، اولین...
برنامه های غیر متمرکز (DApps)؛ نحوه کار، خصوصیات و کاربردها
امور مالی غیر متمرکز (Decentralized Finance) یا به اختصار (DeFi)، یک نمونه نوظهور و در حال گسترش در دنیای...

نظرات و کامنت های شما

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش همه نظرات
2
0
نظر شما درباره این مطلب چیست؟ کامنت بگذارید.x