الگوریتم رنک برین گوگل (Rank Brain) بر پایه هوش مصنوعی

رنک برین گوگل چیست

الگوریتم رنک برین گوگل (Rank Brain) بر پایه هوش مصنوعی

الگوریتم Google RankBrain در آوریل 2015 توسط گوگل معرفی شد و مکملی برای الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird) بود تا با هوش مصنوعی (AI artificial intelligence)، نتایج واقعی تر بر مبنای مفهوم و کیفیت وبسایت ها در SERP ظاهر شود.

در ابتدای کار گوگل برای فهمیدن محتوا و موضوع یک صفحه به کلمات کلیدی توجه می کرد که مورد سوء استفاده سئوکاران کلاه سیاه قرار گرفت ، استفاده بیش از حد کیوردها باعث شد گوگل در سال 2011 الگوریتم گوگل پنگوئن را معرفی کند تا جلوی لینک سازی اسپم و تکرار بیش از حد کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) گرفته شود. با روی کار آمدن مرغ مگس خوار در سال 2013 ، گوگل به سمت معناگرایی رفت تا صفحات باکیفیت و طبیعی را در نتایج برتر نمایش دهد. بعنوان مثال اگر شما از عبارت کلیدی و مترادف های آن در مقاله تان استفاده کنید ،  گوگل این موضوع را کاملا تشخیص می دهد و می داند که شما دقیقا درباره چه موضوعی صحبت می کنید. بنابراین وبمسترها و تولیدکنندگان محتوا خیالشان راحت شد که اگر مقاله شان را طبیعی و بدون توجه به تکرار زیاد کلمات کلیدی بنویسند از چشم گوگل پنهان نخواهد ماند.

الگوریتم رنک برین چیست

وقتی می شنویم گوگل آپدیت جدیدی ارائه کرده بی اختیار دچار نگرانی می شویم! این که باز هم قرار است یک کارمند گوگل دکمه آپدیت را بزند و تمامی تحقیقات جدیدشان را وارد هسته گوگل کند واقعا هیجان انگیز و در عین حال استرس زا است! اما جالب است بدانید که علاوه بر اقداماتی که در پشت پرده آن انسان ها قرار دارند ، هوش مصنوعی به طور دائم درحال آپدیت نتایج جستجو است ، یادگیری ماشینی در هر ثانیه مشغول تحلیل داده ها و وبسایت ها است تا بهترین نتیجه را به کاربر نمایش دهد. بنابراین آپدیت های گوگل که چندین بار در طول سال اعمال می شوند در کنار هوش مصنوعی که همیشه در حال کاوش و تحلیل است ، بنیان تغییر در نتایج جستجو را تشکیل می دهند.

 

تعریف دقیق رنک برین

در سال 2015 الگوریتم رنک برین به کمک مرغ مگس خوار آمد و تعریف دقیق آن را می توانیم در جمله زیر به شما بگوییم:

رنک برین از هوش مصنوعی برای درک صفحات وب استفاده می کند ، اگر رنک برین به کلمات یا عباراتی برخورد کند که با آن ها آشنایی ندارد به دنبال کلمات یا عباراتی می گردد که ممکن است معنای مشابهی داشته باشد و نتیجه را مطابق با آن نمایش می دهد.

RankBrain تنها هوش مصنوعی زنده (AI) است که گوگل در نتایج جستجوی خود استفاده می کند.

رنک برین و مرغ مگس خوارآیا رنک برین یک سیگنال رتبه بندی است؟

باید بگوییم خیر ، رنک برین به نمایش هم معناترین صفحات با سرچ کاربر می پردازد. نکته ای که تولیدکنندگان محتوا باید در نظر داشته باشند توصیه همیشگی گوگل است ، یعنی طبیعی و باکیفیت نوشتن برای کاربر (نه موتور جستجو). رنک برین بصورت زنده نتایج را تحلیل و لیست می کند و مدام در حال تغییر است ، بنابراین یک چیز ثابت نیست و در ثانیه در حال تغییر است ، پس بهینه سازی سایت برای آن یک کار بیهوده خواهد بود. تنها نکته مفیدی که این الگوریتم به ما می گوید ، طبیعی و باکیفیت نوشتن است ، با به کار بردن روش های کلاه سیاه و خاکستری ، مورد بی توجهی رنک برین قرار خواهیم گرفت. توصیه ما برای این که مورد توجه رنک برین قرار بگیرید:

مطالب خوب بنویسید

اطمینان حاصل کنید که محتوا طبیعی به نظر می رسند

rankbrain گوگل

رنک برین دقیقا کجا روی صحنه می آید؟

حدود 15 درصد از سرچ هایی که در طول روز در گوگل انجام می شود ، کاملا جدید هستند ، یعنی در گذشته کاربران مشابه این سرچ ها را انجام نداده اند ، اینجاست که رنک برین وارد میدان می شود تا مشابه ترین نتیجه به سرچ کاربر را نمایش دهد. یعنی هوش مصنوعی زنده که در آن واحد و سریع باید نتایج را تحلیل و برای کاربر به نمایش درآورد. این یعنی معجزه گوگل برای کاربران و علم سئو.

اگر کمی فکر کنیم می بینیم که برای پرسیدن یک سوال ساده ، می توان از صدها و شاید هزاران نوع سوال استفاده کرد که این دقیقا چیزی است که گوگل در هر ثانیه با آن مواجه است و با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی سعی می کند بهترین نتیجه را به کاربر نمایش دهد. بنابراین  RankBrain یک الگوریتم پردازش است که با استفاده از یادگیری ماشینی بهترین گزینه را برای جستجوی شما به نمایش می گذارد.

یادگیری ماشینی یعنی به جای استفاده از انسان برای یادگیری و تحلیل داده ها ، کامپیوتر با استفاده از برنامه های پیچیده و خاص شروع به یادگیری و تحیلی مفاهیم می کند. یادگیری ماشین لرنینگ (Machine Learning) با استفاده از آزمون و خطا انجام می شود.

در ابتدا ، RankBrain فقط در تعداد کمی از سرچ های Google (حدود 15 درصد که همان جدیدها هستند) حضور داشت. با این حال ، با گذشت زمان ، RankBrain تقریباً در کلیه سرچ ها حضور دارد.

در مواردی رنک برین به ابتدایی ترین شکل ممکن کار می کند ، اگر کلمه red apple را در گوگل سرچ کنیم باید دو نتیجه ببینیم ، یکی سیب قرمز و دیگری محصولی قرمز از برند اپل ، در این حالت گوگل دقیقا نمی داند که منظور شما کدام است و بنابراین با توجه به شناختی که از red apple با ماشین لرنینگ به دست آورده ممکن است 8 نتیجه سیب قرمز و 2 نتیجه محصولات اپل به رنگ قرمز را نمایش دهد. مثل عکس زیر:

رنک برین گوگل

وقتی رنک برین به شدت نتایج جستجو را تحت تاثیر قرار می دهد که شما سرچ ناشناخته ای در گوگل انجام دهید.

 

مطالب بیشتر:

همه چیز درباره Google MUM ، هوش مصنوعی در خدمت گوگل

 

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *