این روزها آغاز یک مسیر بیزینسی جدید شاید کمی ترسناک باشد و افرادی که قصد دارند بیزینس خود را به هر نحوی آغاز کنند، دچار سردرگمی شدهاند.
از طرفی دیگر، طبق آمار حدود 90 درصد استارتاپها به دلایل مختلف شکست میخورند. طبیعی است که افراد از این واهمه داشته باشند که شاید آنها هم جزء دسته 90 درصدی شکست خوردهها باشند. شکست بخشی از بازی بیزینس است و اگر با آمادگی کامل به سراغ آن بروید و خود را برای چالشهای رو به رو آماده کنید، احتمال موفقیت شما بیشتر از احتمال شکست میشود. در این مقاله به بررسی 10 ترفند برای رشد و توسعه استارتاپها میپردازیم.
1. آیا واقعاً محصول شما به درد بازار میخورد؟
در دنیای بیزینس یک اصطلاح برای فعالیت بیفایده بعضی از بیزینسها وجود دارد؛ “بیزینس طرف اینه که آب رو به چاه میفروشه!”. با بررسی دقیق بازار هدف مطمئن شوید که محصول مجموعه استارتاپی شما در بازار بیهمتاست یا حداقل ویژگیهای رقابتی شما نسبت به رقبا بیشتر باشد. این کار احتمال موفقیت شما را به صورت چشمگیری افزایش میدهد. رقابت یک استارتاپ نوپا در یک زمینه با بیزینسهای باسابقه کمی سخت است، اما با آغاز یک راه جدید که افراد کمی در آن فعال هستند، راه هموارتری برای پیشرفت خواهید داشت.
2. تیم دیجیتال مارکتینگ تشکیل دهید!
برای یک استارتاپ نوپا با بودجه محدود تبلیغات فیزیکی و بیلبوردی در سطح شهر کمی دور از تصور است. بهترین روش برای معرفی کسبوکار خود به افراد جدید استفاده از فضای گسترده اینترنت است! فضایی که فعالیت در آن رایگان است و هزینه به مراتب کمتری را به دنبال دارد. در قدم اول، با سفارش طراحی سایت برای استارتاپ خود یک سایت راه بیندازید و سپس با قویتر کردن کانالهای مجازی خود، کسبوکارتان را به افراد بیشتری معرفی کنید.
پیدا کردن یک مدیر ارشد مارکتینگ حرفهای میتواند کمک شایانی به پیشرفت استارتاپ نوپای شما بکند. در تمام دنیا، این مارکترها هستند که با تصمیمات و استراتژیهای خود مسیر پیشرفت یا پسرفت یک مجموعه را رقم میزنند. البته هنگام جستجو برای استخدام یک دیجیتال مارکتر خوب، حسابی محتاط باشید. بسیاری از افراد در نوشتن رزومه خیلی صادق نیستند، این یعنی با دیدن محتوای رزومه سریعاً او را وارد مجموعه نکنید. بهترین کار این است که با دیدی واقعگرایانه به رزومههای ارسالی نگاه کنید و افرادی را برای مصاحبه دعوت کنید که شرایط مناسبی برای همکاری دارند.
حتماً طی مصاحبه از او در مورد روشهای مارکتینگ روز دنیا سوال کنید. روش دیگر، طراحی سناریوهای مختلف و نظر خواهی از مارکتر مدنظر است. از او بپرسید که اگر یک مجموعه با n بودجه تبلیغاتی به شما تحویل داده شود، پلن شما برای جلو بردن پروژه چیست و چند درصد احتمال موفقیت وجود دارد. این سوالها مشخص میکند که فرد، کارشناسی ماهر است یا خیر.
3. به دنبال منابع مالی مطمئن بگردید!
یکی از فاکتورهایی که میتواند احتمال شکست استارتاپ شما را به حداقل برساند، استفاده از منابع مالی مطمئن است. زمانی که تصمیم به آغاز مسیر پرچالش راهاندازی یک استارتاپ میگیرید، یکی از مهمترین مسائل پیدا کردن منابع مالی مطمئن و قابل اتکا است. وام گرفتن از بانکها شاید خیلی مطمئن نباشد. علاوه بر مطمئن نبودن و سود بالا، مسیر طولانی و پروسه بسیار سخت وام گرفتن برای راه اندازی یک بیزینس شما را خسته میکند.
بهترین روش پیدا کردن بیزینسها و افرادی است که حاضرند روی پروژه شما سرمایه گذاری کنند. با عقد یک قرارداد و مشخص کردن درصد سود هر کدام از طرفین، به راحتی و بدون دغدغه مالی به پیشرفت در زمینه کاری خود بپردازید. در این پروسه مراقب باشید که ایدههای شما توسط افراد سودجو به سرقت نرود! گاهی افراد با نقاب سرمایه گذار به قصد سرقت ایده به شما نزدیک میشوند.
4. تیم حرفه ای تشکیل دهید!
اعضای تیم یک استارتاپ یا آن مجموعه را به اوج میرساند یا به نابودی کامل میکشاند! شاید بسیاری از شما تجربه کار کردن در یک استارتاپ را نداشته باشید. مجموعه استارتاپی جایی برای افراد باانرژی و باانگیزه است، و مهمترین نکته نیز همین است. افرا باانرژی و باانگیزه نسبت به شرایط سخت گارد نمیگیرند و سریعاً به دنبال راه حلی برای مشکل به وجود آمده میگردند. تیم خود را با افراد مثبت و باانگیزه پر کنید تا با حس همدلی و آیندهنگری به سمت جلو حرکت کنید.
5. مارکتینگ خود را تقویت کنید!
در بیزینس دو نوع مشتری وجود دارند، مشتریهای فعال (Active) و مشتریهای غیرفعال (Passive) این وظیفه شماست که از فرصتها بهترین استفاده را ببرید و از هر دو گروه برای خود مشتری به دست آورید. مشتریهای فعال، کسانی هستند که خودشان شما را پیدا میکنند، از طریق وب سایت و کانالهای شبکههای اجتماعی! برای اینکه بتوانید مشتریهای فعال که گزینههای مناسبتری هستند را به دست بیاورید، فعالیت دیجیتال مارکتینگ خود را در فضای مجازی و وبسایت قویتر کنید.
با سفارش پروژه سئو، به عنوان یکی از بهترین روشهای دیجیتال مارکتینگ با نرخ ROI بالا، میتوانید حضور پررنگتری در گوگل داشته باشید و خود را به افراد زیادی معرفی کنید. و البته فضای مجازی، با حضور فعال و تعامل با کاربران متفاوت، نام برند خود را در ذهن آنها ثبت کنید تا در آینده اگر به خدماتی شبیه به خدمات شما نیاز داشتند، به سراغ شما بیایند.
و اما مشتریهای مجهول که شما باید به سراغ آنها بروید. با تکنیکهایی مانند ایمیل مارکتینگ، تلفن مارکتینگ، اس ام اس مارکتینگ به صورت گسترده به سراغ آنها بروید. نرخ ROI مشتریهای مجهول نسبت به مشتریهای فعال کمتر است، اما همچنان نمیتوان از آنها چشم پوشی کرد.
به عنوان یک استارتاپ، شما باید فعالیت جدی و پررنگی در اینرتنت داشته باشید تا بتوانید بیزینس خود را به افراد بیشتری معرفی کنید. برای این کار بهتر است همواره با یک تیم سئوی حرفهای همکاری داشته باشید. مجموعه توسکاوب، ارائه دهنده خدمات حرفهای سئو میتواند یک گزینه مناسب برای انجام این کار باشد.
6. اهداف خود را با تیم خود به اشتراک بگذارید!
بعد از تشکیل یک تیم حرفهای و باانگیزه، بهتر است اهداف و چشمانداز بیزینس خود را برای آنها ترسیم کنید. ترسیم کردن نقشه و راه استارتاپ برای کارکنان مجموعه و همچنین شخص مدیر مجموعه چند مزیت خواهد داشت. در ابتدا، کارکنان متوجه میشوند که نقش آنها در مسیر موفقیت مجموعه به چه اندازه مهم و حیاتی است. در قدم بعد، آنها میتوانند در مورد پلن و استراتژیهای شما صحبت کنند و آن را نقد کنند.
البته وظیفه شما به عنوان مدیر مجموعه این است که به سخنان و پیشنهادهای همکاران خود گوش دهید، ممکن است آنها بتوانند با نظرات خود، راههای جدیدی را به شما نشان دهند تا پروسه استارتاپ سریعتر حرکت کند. یک مدیر خوب در یک جلسه با کارمندانش باید بتواند رابطه 70-30 را به درستی برقرار کند، به طوری که 70 درصد شنونده باشد و 30 درصد سخنور. در یک جلسه با کارمندان، مهمترین اصل درک دغدغههای آنهاست.
7. پیشنهاد های جذاب در فروش
مشتریها قلب تپنده هر بیزینس هستند و زمانی که این قلب به وجد بیاید، بیشتر کار میکند و بیزینس رونق بیشتری میگیرد. اما چگونه میتوان مشتریها رو به وجد آورد؟ با دادن پیشنهادهای جذاب و تخفیفهای خوب میتوانید مشتریهای خود را تشویق کنید و به آنها این حس را منتقل کنید که با خرید از شما یک سود بزرگ به دست میآروند. ارائه کد تخفیف هم میتواند نکته تاثیرگذاری در افزایش فروش داشته باشد.
در کانالهای فضای مجازی استارتاپ خود، چالشها و مسابقههایی را بین کاربران برگزار کنید و آنها را تشویق کنید که در صورت شرکت در مسابقه و برنده شدن، بن تخفیف یا مزایای دیگری به آنها تعلق خواهد گرفت. کاری که اکثر آنلاین شاپها به صورت مداوم انجام میدهند و با قرار دادن جایزه، کاربران خود را تشویق میکنند که دوستان خود را زیر پستهای اینستاگرام خود تگ کنند. این یک معامله برد-برد است، هم بیزینس شما شناختهتر میشود و هم کاربران از طرف برند شما جایزه دریافت میکنند.
سخن آخر
موفقیت در هر استارتاپی حاصل تلاش و استمرار در بخشهای مختلف است. اگر برای هر یک از بخشهای کار از طراحی و دیزاین گرفته تا مارکتینگ و فروش، از افراد باانگیزه و هدفمند استفاده کنید، ریسک شکست شما کمتر میشود.
.
پایان رپورتاژ آگهی